بهداشت و سلامت

عمل ابدومینوپلاستی چیست؟ مزایا، معایب، عوارض و خطرات ابدو

عمل ابدومینوپلاستی، در واقع عمل جراحی پلاستیک برای اصلاح چربی و پوست‌های شل و اضافی ناحیه شکم است. عواملی مانند بارداری‌ متعدد، تغییر وزن ناگهانی یا عوامل ژنتیکی، باعث شل شدن و افتادگی پوست در ناحیه شکم و پهلو می‌شود. معمولا افرادی که علیرغم انجام ورزش‌های سنگین و داشتن رژیم‌های سخت غذایی موفق به کاهش چربی‌ها در ناحیه شکم نشده‌اند، متقاضی این عمل هستند.

اگر شما هم متقاضی عمل ابدومینوپلاستی هستید؛ حتما سوالاتی در مورد عوارض و خطرات احتمالی این عمل جراحی دارید. این مقاله از بینشی نو اطلاعاتی در مورد عمل ابدو، مزایا و معایب آن از نظر زیبایی و درمانی را به شما ارائه می‌دهد تا با ذهنی باز بهترین راه را برای رسیدن به تناسب اندام خود انتخاب کنید.

عمل ابدو چیست؟

عمل ابدومینوپلاستی یا همان تامی تاک (به انگلیسی Abdominoplasty یا tummy tuck)، یک جراحی زیبایی تهاجمی است که در آن جراح پلاستیک با مهارت و دقت بالا؛ عضلات و ماهیچه‌های شکمی را بازسازی کرده و با حذف پوست‌های شل و آویزان، ظاهری صاف و سفت را برای شکم ایجاد می‌کند. به طور معمول زمان انجام این عمل در حدود 2 تا 4 ساعت است اما هرچه پوست و چربی اضافی در ناحیه شکم بیشتر باشد، عمل جراحی نیز سخت و پرخطرتر خواهد بود.

پزشک در جلسات مشاوره قبل از جراحی، اطلاعات کاملی از نوع عمل و نحوه انجام آن را به بیمار ارائه می‌دهد. در روز عمل، پس از پر کردن فرم رضایت و انجام آزمایشات ضروری، قبل از بیهوشی جراح خطوطی را بر روی ناحیه شکم بیمار می‌کشد و با توجه به شرایط و درخواست بیمار یکی از تکنیک‌ها و روش‌های عمل ابدومینوپلاستی را انتخاب می‌کند.

انواع عمل ابدو

انواع عمل ابدو

جراحان در حال حاضر با توجه به شرایط بدن بیماران از چهار روش مختلف برای عمل ابدو استفاده می‌کنند. این روش‌ها عبارتند از:

  • ابدومینوپلاستی کامل
  • مینی ابدومینوپلاستی
  • ابدومینوپلاستی آندوسکوپیک
  • ابدومینوپلاستی فلور دی لیس

1. ابدومینوپلاستی کامل

در این روش جراح با دو برش متفاوت، اولی در اطراف ناف و دومی در امتداد خط بیکینی، از یک سمت لگن به سمت دیگر ایجاد می‌کند. جراح ابتدا چربی‌های قسمت بالایی و پایینی شکم را کامل تخلیه کرده و بعد ماهیچه‌های شکم را سفت می‌کند و پوست اضافی را برمی دارد. با اینکه در ابدومینوپلاستی کامل نسبت به دیگر روش‌ها، زخم‌های بیشتری ایجاد می‌شود اما بهبود فرم بدن نیز بهتر است. این روش برای بیمارانی که ماهیچه‌های ضعیفی دارند، بسیار مناسب است.

2. مینی ابدومینوپلاستی

در عمل مینی ابدومینوپلاستی، زخم کمتری بر روی پوست ایجاد می‌شود. جراح برشی کوچک فقط در خط بیکینی ایجاد می‌کند و پوست و چربی اضافی قسمت پایینی شکم را برمی‌دارد. در این روش هیچ‌گونه زخمی در ناحیه ناف ایجاد نمی‌شود، البته طبق نظر جراح ممکن است تغییری در ماهیچه‌ها نیز ایجاد شود. معمولا این روش برای کسانی که افتادگی پوست آن‌ها زیاد نیست و فقط چربی اضافی در زیر شکم خود دارند یا خانم‌هایی که در آینده قصد بارداری دارند، گزینه مناسب‌تری است.

3. ابدومینوپلاستی آندوسکوپیک

در روش ابدومینوپلاستی آندوسکوپیک، جراح چند برش کوچک در نواحی خط بیکینی و پایین ناف ایجاد می‌کند و با استفاده از دوربین “آندوسکوپ” و ابزار جراحی کوچکی که به آن وصل است، عمل را انجام می‌دهد. این روش برای بیمارانی که مقدار کمی شکم و پوست اضافی دارند، مناسب‌تر است. هدف اصلی این روش سفت شدن عضلات شکم است که حداقل زخم ممکن را ایجاد می‌کند و به ‌راحتی می‌توان آن را پنهان کرد.

4. ابدومینوپلاستی فلور دی لیس

جراح در عمل ابدومینوپلاستی فلور دی لیس، سه برش در نواحی اطراف ناف، سرتاسر خط بیکینی و عمودی از قسمت معده تا پایین ایجاد می‌کند. سپس چربی‌های اضافی را تخلیه کرده و ماهیچه‌های شکمی را به هم نزدیک می‌کند و در آخر پوست‌های اضافی را جدا می‌کند. این نوع عمل باعث بروز زخم زیادی در ناحیه شکم می‌شود، اما در مقابل بیشترین تأثیر را در مقابله با افتادگی پوست دارد. معمولا به دلیل سخت‌ بودن و ریسک خطر بالای آن، جراحان زیاد از این نوع عمل استفاده نمی‌کنند.

مزایای ابدومینوپلاستی

مزایای ابدومینوپلاستی

با اینکه مهم‌ترین مزیت عمل ابدومینوپلاستی زیبایی و برطرف کردن چاقی ناحیه شکم و اصلاح فرم آن است اما از نظر پزشکی و سلامتی نیز مزایایی به همراه دارد. مزایایی مانند:

  • رسیدن به تناسب اندام: حذف چربی‌های اضافی و پوست شل شکم، ظاهری صاف‌ و سفت در ناحیه شکم ایجاد می‌کند.
  • افزایش اعتماد به نفس: داشتن تناسب اندام و ظاهری زیبا باعث احساس رضایت و افزایش اعتماد به نفس افراد می‌شود.
  • بهبود وضعیت بدن: حذف چربی‌های اضافی از ناحیه شکم در صحیح ایستادن و درست راه رفتن تأثیر می‌گذارد.
  • بهبود فتق شکم: فتق شکمی که در اثر افزایش وزن زیاد یا سزارین و برش بزرگ شکمدر جراحی به وجود می‌آید، با اصلاح عضلات شکم، درمان می‌شود.
  • کاهش کمر درد: ماهیچه‌های شکم که بعد از عمل سفت و قوی می‌شوند، باعث تقویت ستون فقرات شده و به کاهش کمر درد کمک می‌کنند.

معایب ابدومینوپلاستی

عمل ابدومینوپلاستی نیز مانند سایر عمل‌های جراحی علاوه بر مزایا با معایبی نیز همراه است. از جمله معایب و مضرات ابدومینوپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • بروز اسکار در محل جراحی: وجود جای زخم بزرگ در ناحیه شکم که گاهی هیچوقت از بین نمی‌رود، از مهم‌ترین معایب این عمل است.
  • بالا بودن دوره نقاهت: این عمل دوره نقاهت نسبتا طولانی دارد و معمولا بیماران پس از گذشت 8 هفته، ورزش و فعالیت‌های عادی زندگی را از سر می‌گیرند.
  • احتمال بازگشت شکم: ژنتیک، تغییرات هورمونی و مصرف برخی داروها از دلایل مختلف برگشت چربی‌ها به ناحیه شکم، بعد از این عمل هستند.
  • آسیب عصب در ناحیه عمل: در برخی موارد، ممکن است عصب‌ها در محل برش آسیب ببینند و فرد تا مدت‌ها بی حسی را در ناحیه شکم و بالای ران‌ها تجربه کند.
  • هزینه بالا: عمل ابدومینوپلاستی نسبت به دیگر جراحی‌های زیبایی هزینه بیشتری دارد و ممکن است از نظر اقتصادی برای همه افراد مناسب نباشد.

عوارض و خطرات ابدومینو پلاستی

عوارض و خطرات ابدومینو پلاستی

اگر برای داشتن تناسب اندام تصمیم به انجام عمل ابدومینوپلاستی دارید، بهتر است از تمام عوارض و خطرات احتمالی این عمل آگاهی کامل داشته باشید. البته این عوارض در افراد مختلف، با توجه به شرایط جسمی هر شخص متفاوت است. در ادامه به بررسی عوارض و خطرات احتمالی این عمل می‌پردازیم:

  • تهوع و استفراغ ناشی از داروهای بیهوشی
  • خونریزی و کبودی شدید بعد از عمل
  • عفونت در محل جراحی و انتقال آن به سایر قسمت‌های بدن
  • تورم غیرعادی در محل جراحی
  • تغییر رنگ پوست در ناحیه جراحی
  • عدم تقارن و نامسطح بودن پوست شکم
  • احساس درد مداوم و پایدار بعد از عمل
  • تجمع آب در بافت‌ها
  • تحلیل بافت پوست
  • ترومبوز وریدی یا اختلال DVT (به معنی تشکیل لخته خون در دیواره داخلی رگ‌ها)

احتمال مرگ بر اثر جراحی‌ ابدومینوپلاستی بسیار کم و در حدود ۴٪ است که معمولا به علت خطاهای پزشکی اتفاق می‌افتد. از مهم‌ترین کارهای قبل از عمل این است که پزشکی مجرب و ماهر برای انجام این جراحی انتخاب کنید.

جمع بندی

اگر چه ممکن است عمل ابدومینوپلاستی ظاهر و کیفیت زندگی افراد را بهبود ‌بخشد اما به یاد داشته باشید که این یک جراحی بزرگ است و برای همه افراد مناسب نیست پس باید به عوارض و خطرات احتمالی آن نیز توجه کنید. امیدواریم با مطالعه این مطالب اطلاعات مفید و جامعی در این باره کسب کرده باشید و با انتخاب مناسب و تصمیم‌گیری آگاهانه نتایج مطلوبی را تجربه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا