مقالات عمومی

آبشار کمر دوغ کجاست؟ آدرس و عکس آبشار مرتفع و زیبای کمردوغ

آبشار کمر دوغ، منظره‌ای دیدنی و تقریبا ناشناخته در ارتفاعات شهرستان کهگیلوییه؛ این روزها که در فصل بهار و در ماه اردیبهشت هستیم، جای‌جای ایران زیبا شده و تورهای گردشگری متعددی مسافران را به دیدن مناظر طبیعی و زیبای کشورمان می‌برند. یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایران که یک آبشار نمکی است و البته برای اغلب مردم ناشناخته مانده است، آبشار مرتفع کمردوغ شهرستان کهگیلویه است که به عروس آبشارهای ایران معروف است. در این مقاله در خصوص آبشار کمردوغ و ویژگی‌های آن، بهترین فصل سفر به این منطقه و مسیر رسیدن به آبشار توضیحاتی خواهیم داد؛ با بینشی نو همراه باشید.

آبشار کمر دوغ کجاست؟

آبشار کمر دوغ یا به گویش محلی آبشار کمردو یک آبشار نمکی مرتفع است که در شهر قلعه رئیسی، از بخش چاروسا (قسمتی از شهرستان کهگیلویه) در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است. شهر قلعه رئیسی در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

آبشار کمردوغ در ارتفاعات استان کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است و به‌دلیل زیبایی و ارتفاع جذابی که دارد، در بین گردشگران به عروس آبشارهای ایران شهرت یافته است. آبشار کمردوغ ارتفاعی نزدیک به 100 متر دارد (هفتمین آبشار مرتفع کشور) و عرض آن نیز به بیش از 60 متر می‌رسد. ویژگی مهم این آبشار این است که در تمام فصول سال حتی در ماه‌های پایانی تابستان نیز دارای آب است و خشک نمی‌شود. این آبشار زیبا یکی از جاذبه‌های توریستی زیبای کشورمان است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

در زیر بر روی نقشه به‌صروت دقیق مشخص شده است که آبشار کمردوع کجاست:

چگونه به آبشار کمردوغ برویم؟

برای سفر به آبشار کمردوغ از تهران، ابتدا باید از شهرهای قم، کاشان، اصفهان، شهرضا و سمیرم عبور کنید؛ پس از آن وارد اتوبان سمیرم به یاسوج شوید و مسیر خود را تا ورودی جاده پاتاوه به دهدشت ادامه دهید. پس از رسیدن به جاده پاتاوه به دهدشت، وارد این مسیر شوید و مسیر خود را تا جایی ادامه دهید که به زیرنای علیا برسید. در این قسمت از مسیر، وارد خروجی سمت راست شوید و مسیر خود را به سمت روستای فاریاب توت ادامه دهید. زمانی که به روستای فاریاب توت رسیدید، وارد روستا نشوید و مسیر را به سمت راست ادامه دهید تا جایی که به آبشار کمر دوغ برسید.

راه ساده‌تر رسیدن به آبشار کمر دوغ، سوال کردن از محلی‌ها است؛ زمانی که به جاده پاتاوه-دهدشت رسیدید، از محلی‌ها آدرس امامزاده محمید را بپرسید. رسیدن به این امامزاده مسیریابی شما را بسیار ساده خواهد کرد.

البته لازم است این نکته را ذکر کنیم که بخش‌هایی از مسیر خاکی و پر پیج‌و‌خم است و شما باید با خودروی مناسب که از لحاظ فنی دارای شرایط خوبی است وارد این مسیر شوید تا دچار خرابی خودرو و سختی تعمیر آن نشوید.

در طول این مسیر شما با جاده‌هایی پر از پیچ‌وخم کوهستانی و جنگل‌های بلوط استثنایی منطقه روبرو خواهید شد که باعث می‌شود علاوه بر مقصد، از زیبایی‌های مسیر آبشار کمردوغ نیز لذت کافی را ببرید.

همچنین مسیرهای دیگری هم برای سفر به آبشار کمردوغ وجود دارد ولی مسیر ذکر شده، برای کسانی که از استان‌های شمال و مرکز کشور قصد سفر به آبشار کمردوغ را دارند، مناسب است.

دلیل نامگذاری آبشار کمر دوغ چیست؟

همان‌طور که می‌دانید مردم کهگیلویه و بویر‌احمد اغلب لر هستند اما حتی در بین لرها نیز، لرهای هر شهر با شهر دیگر، گویش متفاوتی دارند و این تفاوت‌ها و تنوع گویش و فرهنگی است که جامعه ما را زیباتر کرده است. کمر در گویش منطقه کهگیلویه و بویراحمد، معدل دیواری مستحکم و صاف است؛ و از طرفی به این دلیل که آبشار کمردوغ دارای آبی نمکی و به رنگ دوغ است، این آبشار با نام کمر دوغ یا با تلفظ لری کمردو شهرت یافته است.

بنابراین اگر به این منطقه زیبا رفتید و برای دیگران سوال بود که دلیل این نامگذاری چیست، برایشان توضیح دهید که کمردوغ به این شکل نامگذاری شده است.

امکانات رفاهی و اقامت در آبشار کمر دوغ

آبشار کمردوغ یکی از جاذره‌های توریستی کمتر شناخته شده برای گردشگران است و به همین دلیل، امکانات رفاهی زیادی در این منطقه وجود ندارد. اگر قصد اقامت برای شب در کنار این آبشار زیبا را دارید، باید همراه خودتان لوازم اسکان و استراحت را داشته باشید و کمپ دایر نمایید.

همچنین مواد غذایی و بهداشتی خود را پیش از رفتن به آبشار و در شهرها یا روستاهای پایین‌دست تهیه کنید چرا که در این منطقه فروشگاهی برای خرید مایحتاج وجود ندارد.

در نهایت، شما در حال سفر به یک منطقه زیبا و البته عاری از امکانات رفاهی هستید؛ پس وظیفه شما به‌عنوان یک گردشگر این است که در حفظ بکر بودن آن کوشا باشید. پس لطفا به همراه خودتان کیسه زباله ببرید و از آلوده شدن این آبشار زیبا پیشگیری کنید.

در آبشار کمردوغ چه تفریحاتی بکنیم؟

پس از رسیدن به این آبشار زیبا، چشمانتان به شما خواهند گفت که چه باید بکنید. می‌توانید ساعت‌ها به این زیبایی خیره‌کننده نگاه کنید و خسته نشوید؛ می‌توانید با دوربینتان به ثبت عکس‌های یادگاری بپردازید و…

تفریحاتی که می‌توان در آبشار کمر دوغ انجام داد عبارتند از:

  • عکاسی از مناظر
  • گرفتن عکس یادگاری از خودتان
  • تماشای مناظر زیبا
  • گوش دادن به آواز و تماشا پرواز پرستوهایی که در این منطقه زیست می‌کنند.
  • آب‌تنی و شیرجه در حوضچه‌های آب
  • کوهنوردی و صخره‌نوردی برای ورزشکاران این رشته‌ها

لطفا به این نکته توجه داشته باشید که اگر قصد شیرجه زدن دارید، پیش از شیرجه حتماً از عمق اب اطمینان حاصل کنید تا دچار صدمه نشوید؛ همچنین در صورتی که قصد کوهنوردی یا صخره‌نوردی دارید، حتما تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید تا دچار سانحه نشوید.

در نتیجه

آبشار کمر دوغ هفتمین آبشار مرتفع ایران، آبشاری چهارفصل و زیبا، با ارتفاع 100 متر و عرض 60 متر، عظمتی دارد که به سختی در قاب دروبین جای می‌گیرد. بهترین فصل برای بازدید از این منظره زیبا فصول بهار و تابستان است که هوای منطقه معتدل می‌باشد. اما اگر تمایل دارید در فصول پاییز و زمستان نیز می‌توانید به این منطقه سفر کنید؛ فقط لازم است حتما پیش از عظیمت به این منطقه، مسیر و اقامتگاه خود را در هواشناسی بررسی نمایید.

fa.wikipedia.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا