خانه داری

0 تا 100 طرز تهیه خورشت قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی

قورمه سبزی غذای خوشمزه و محبوب در فرهنگ ایرانی به عنوان یکی از غذاهای سنتی و پرطرفدار شناخته می‌شود که با ترکیبی از انواع سبزیجات مختلف از جمله تره، جعفری و… تهیه می‌شود و با اضافه کردن گوشت گوساله یا گوشت گوسفند به آن، طعم و ارزش غذایی بیشتری می‌دهد. قورمه سبزی معمولاً با برنج پلویی یا کته سرو می‌شود و یکی از غذاهایی است که در مراسم و جشن‌های مختلف ایرانیان به عنوان یکی از غذاهای سنتی محسوب می‌شود.

قورمه سبزی با سبزیجات و ادویه‌های متنوع تهیه می‌شود. این غذا به دلیل مزه و عطر خوب سبزیجات که در آن حس می‌شود، بسیار خوشمزه است. ترکیب دقیق و میزان استفاده از هر یک از اجزای آن، می‌تواند بر اساس سلیقه‌های مختلف و مناطق مختلف متغیر باشد .

تاریخچه خورشت قورمه سبزی

تاریخچه خورشت قورمه سبزی در ایران زمین به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در ایران نه تنها نشان دهنده عمق فرهنگ غذایی کشور است بلکه بیانگر ارزش و جایگاه ویژه‌ای است که این غذا ریشه در تاریخ و سنت‌های غذایی کهن ایران دارد، به قدری در میان مردم ایران اهمیت یافته که اولین شنبه آذر ماه هر سال، به عنوان روز جهانی قورمه سبزی نامگذاری شده است.

این انتخاب نشان دهنده علاقه و احترام عمیقی است که ایرانیان به این غذا دارند و تلاش آنها برای به اشتراک گذاشتن این بخش از میراث فرهنگی خود با جهان این روز را به فرصتی تبدیل کرده که در آن ایرانیان نه تنها غذایی خوشمزه را تهیه و میل می‌کنند بلکه دور هم جمع شده و ارزش‌های فرهنگی، همبستگی و دوستی را جشن می‌گیرند.

0 تا 100 طرز تهیه خورشت قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی

ترکیبات سبزی قورمه خوش عطر

سبزیجات مورد استفاده در قرمه سبزی گشنیز، تره، جعفری ، شنبلیله و اسفناج می‌باشد.

سبزی گشنیز:

برگ‌های گشنیز به برگ‌های جعفری شباهت دارد، اما با این تفاوت که برگ‌های گشنیز نسبت به جعفری، لطیف‌تر هستند. گشنیز از نظر مزه نیز دارای عطر و طعم معطری است که به برخی از غذاها طعم و مزه ویژه‌ای می‌بخشد.

سبزی تره:

از نظر ظاهری  شبیه به سبزی پیازچه است.

سبزی جعفری:

جعفری تازه، برگی شکننده و ملایم دارد که می توان آن را به عنوان چاشنی به هر غذایی اضافه کرد. این سبزی بسیار پرکاربرد است.

0 تا 100 طرز تهیه خورشت قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی

سبزی شنبلیله:

سبزی شنبلیله بسیار معطر است و طعم دهنده خوبی در خورشت قورمه سبزی محسوب می‌شود.

سبزی اسفناج:

دارای برگ‌های پهن می‌باشد و به خورشت قورمه سبزی لعاب خوبی می‌دهد.

نسبت سبزی قورمه برای 10 کیلو:

  • سه کیلو تره
  • سه کیلو جعفری
  • دو کیلو گشنیز
  • یک کیلو اسفناج
  • نیم کیلو شنبلیله

0 تا 100 طرز تهیه خورشت قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی

مراحل آماده کردن سبزی برای تهیه یک قورمه سبزی خوشمزه

ابتدا سبزی‌ها را پاک کرده و خوب شسته و ضدعفونی کنید بعد از چند دقیقه از آب خارج کرده و درون آبکش ریخته تا خوب آب سبزی‌ها برود و روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا آب اضافه سبزی گرفته شود. سبزی‌ها را ریز خورد کنید اما نباید مانند سبزی آش یا پلویی درشت خورد شوند. سبزی قورمه را می‌توان به صورت تازه بسته بندی کنید و قبل از طبخ خورشت آن را تفت دهید و یا می‌توان سرخ کنید و سبزی را فریز کنید

اسفناج و تره باید حتما در سبزی قورمه باشد تا باعث غلیظ شدن خورشت شود. در صورت اینکه سبزی اسفناج نبود می‌توانید از برگ چغندر استفاده کنید. با توجه به این مراحل شما می‌توانید یک خورشت قورمه سبزی خوشمزه و جا افتاده درست کنید.

مواد لازم برای تهیه خورشت قورمه سبزی :

گوشت گوسفندی500 گرم
لوبیا قرمز150 گرم
سبزی قورمه1 کیلو
لیمو عمانی5 عدد
پیاز1 عدد بزرگ
زرد چوبه1 قاشق چای خوری
روغن2 قاشق غذا خوری
آببه مقدار لازم
نمکبه مقدار لازم
فلفل سیاهبه مقدار لازم
ادویه کاریبه مقدار لازم
شنبلیله آسیاب شدهبه مقدار لازم

0 تا 100 طرز تهیه خورشت قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی:

مرحله اول:

برای پخت خورشت قورمه سبزی، بهتر است چند ساعت قبل از شروع پخت، لوبیا قرمز را در آب خیس کرده تا نفخ آن برطرف شود. در طول این زمان، چند بار آب آن را عوض کنید تا لوبیا به‌طور کامل نرم شود و آماده برای استفاده در خورشت باشد.

مرحله دوم:

لیمو عمانی را با چنگال چند سوراخ ایجاد کنید ودر ظرف آب قرار دهید تا تلخی آن ازبین برود.

مرحله سوم:

پیازهای نگینی خورد شده را با روغن تفت دهید تا طلایی شود. سپس پس از اینکه پیازها طلایی شدند، زردچوبه و گوشت را به آن اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

0 تا 100 طرز تهیه خورشت قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی

مرحله چهارم:

در این مرحله، لوبیایی که از قبل خیس کرده‌اید را درون آبکش بریزید و به گوشت اضافه کنید. سپس آن را به مدت یک دقیقه تفت دهید و فلفل سیاه و ادویه‌کاری را به خورشت اضافه کنید.

مرحله پنجم:

سبزی قورمه از قبل تفت داده شده را به همراه  5 یا 6 لیوان آب جوش را به خورشت اضافه کنید. سپس درب قابلمه را می‌گذارید و حرارت را کم کنید تا خورشت به آرامی بپزد .

مرحله ششم:

بعد از پخت گوشت و لوبیا زمان اضافه کردن لیمو عمانی به خورشت است . برای اینکه خورشت شما طعم ترشی داشته باشید می‌توانید چند لیمو را پوست کنده وهسته‌های آن را جدا کرده و به خورشت قورمه سبزی خود اضافه کنید.

مرحله هفتم:

در آخر نمک و شنبلیله آسیاب شده  را اضافه کنید تا خورشت شما را خوش عطر کند و اجازه دهید خورشت جا بیفتد و روغن بیندازد.

0 تا 100 طرز تهیه خورشت قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی

نکات طلایی در پخت خورشت قورمه سبزی:

  • بهترین گوشت برای پختن خورشت قورمه سبزی گوشت گوسفندی است زیرا خورشت را لعاب دارمی‌کند.
  • اگر خورشت آبکی شد می‌توانید با انداختن چند تکه یخ به خورشت شوک وارد کنید و خورشت شما روغن می‌اندازد و در ظرف را بردارید تا آب اضافه بخار شود و خورشت غلیظ‌‌‌تر شود.
  • برای پخت خورشت از همان اول به مقدار لازم آب بریزید و اگر لازم شد از آب جوش می‌توان استفاده کرد.
  • لیموعمانی و نمک را در انتهای پخت خورشت اضافه کنید زیرا اگر زود بریزید لوبیا و گوشت پخته نمی‌شوند.
  • مهمترین نکته در تهیه خورشت جا افتاده و خوشمزه پخت آرام با حرارت ملایم است.
  • برای تهیه این خورشت می‌توانید از قابلمه مسی و سنتی استفاده کنید.

 ادویه قورمه سبزی چیست؟

زردچوبه: زردچوبه به عنوان یکی از اصلی‌ترین ادویه‌های استفاده شده در خورشت قورمه سبزی، به آن رنگ و طعم خاصی می‌بخشد.

فلفل سیاه و فلفل قرمز: این دو ادویه معمولا به میزان مورد نیاز برای تنظیم طعم و افزایش عمق آن به خورشت اضافه می‌شود.

ادویه کاری: ادویه‌کاری معمولا شامل ادویه‌هایی نظیر زیره، خردل، دارچین و ادویه‌های مخصوص دیگر است که به خورشت طعم و بوی خاصی می‌دهند و آن را از لحاظ عطر و طعم بهبود می‌بخشند.

گرد غوره: گرد غوره از آسیاب غوره خشک شده انگور نرسیده تهیه می‌شود.

شنبلیله آسیاب شده: شنبلیله به صورت پودر از طعم و رایحه قوی‌ دارد و خورشت قورمه سبزی را خوش عطر می‌کند.

0 تا 100 طرز تهیه خورشت قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی

اگه خورشت قورمه سبزی تلخ شد چیکار کنیم تا رفع شود؟

اضافه کردن 2 حبه قند به خورشت قورمه سبزی، می تواند تلخی خورشت قورمه را از بین ببرد و یا یک چهارم سیب زمینی را داخل خورشت بریزید و قبل از سروغذا بیرون بیاورید.

سبزی ها را اگر بیش از حد سرخ کنید خورشت شما تلخ می‌شود می توانید روی همان سبزی ها آبلیمو بریزید تا تلخی و بد مزه شدن آن از بین برود.

لیمو عمانی موجود در خورشت آن را تلخ می کند، بلافاصله آن را از خورشت خارج کنید و از قبل لیمو عمانی‌ها را 1 تا 2 ساعت خیس کنید تا تلخی آن گرفته شود.

زیاد ریختن سبزی شنبلیله  باعث تلخی خورشت می‌شود.

اگرخورشت قورمه سبزی ترش شد چکار کنیم؟

اگر خورشت قورمه سبزی ترش شد کمی جوش شیرین بریزید. می‌توانید مقداری روغن یا روغن زیتون داخل خورشت بریزید و یا یک عدد پیاز خام درسته در خورشت بیندازید تا ترشی خورشت کمتر شود.

0 تا 100 طرز تهیه خورشت قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی

میزان کالری خورشت قورمه سبزی چقدر است؟

میزان کالری قورمه سبزی وابسته به موادی است که در آن استفاده شده است. این غذا معمولاً شامل سبزی‌های مختلفی مانند تره، جعفری، شنبلیله، اسفناج، گشنیز و موارد دیگر است. همچنین، از ترشی‌ها و چاشنی‌های مختلفی نیز برای تهیه این غذا استفاده می‌شود. اضافه کردن گوشت قرمز یا مرغ همچنین کالری غذا را تغییر می‌دهد. می‌توان گفت که هر ۱۰۰ گرم گوشتی که در قورمه سبزی استفاده می‌شود، حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ کالری دارد. به طور دقیق‌تر، هر قاشق غذایی از قورمه سبزی، حاوی ۲۰ کالری است.

کلام آخر:

قورمه سبزی یکی از غذاهای سنتی و محبوب ایرانی است که هر خانواده و آشپزی ایرانی برای طبخ آن دستور پخت ویژه‌ای دارد. این غذا با ترکیبی از گوشت یا مرغ، لوبیا، سبزیجات مختلف و ادویه‌های متنوع تهیه می‌شود و طعم خاص خود را به ارمغان می‌آورد.

برای پخت یک قورمه سبزی اصیل ایرانی، توجه به نکات مهمی از جمله استفاده از مواد تازه و اصلی، تنظیم میزان ادویه‌ها به‌طور دقیق، و زمان مناسب طبخ اهمیت زیادی دارد. انتخاب مواد اولیه با کیفیت و تازه تأثیر زیادی بر طعم و کیفیت نهایی آن دارد.

با در نظر گرفتن این نکات، هر خانواده می‌تواند از خوردن یک غذای اصیل و خانگی لذت ببرد. این غذا، علاوه بر طعم لذیذ و مطبوع، ارزش غذایی بالایی نیز دارد و می‌تواند جزو گزینه‌های سالم و متنوع برای وعده‌های غذایی خانواده‌های ایرانی باشد.

منبع: littlespicejar.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا