اقتصاد

10 نکته کاربردی خرید طلا + چگونه در خرید طلا گول نخوریم؟

طلا، این فلز جذاب و چموش، در طول تاریخ همواره نقش‌آفرینی بالایی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و حتی نظامی جوامع ایفا کرده است؛ گذشت زمان نه تنها از ارزش آن نکاسته، بلکه رفته ارزش آن بیشتر نیز شده است. امروزه اشخاص خانگی برای مقاصد مختلف از جمله سرمایه‌گذاری، حفظ ارزش پول، هدیه دادن و… اقدام به خرید طلا می‌کنند.

اما در این مسیر، بسیاری از افراد به واسطه عدم آگاهی از ترفندهای طلا فروشان و زیر و بم بازار طلا، ممکن است دچار زیان‌هایی بشوند که راهکار پیشگیری از چنین زیان‌هایی، کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه است. به همین منظور، ما در این مقاله از سایت بینشی نو، قصد داریم 10 نکته کاربردی خرید طلا را توضیح دهیم تا از این طریق، بتوانید با آگاهی بیشتری اقدام به خرید و فروش طلا نموده و زیان نبینید یا به عبارتی دیگر چگونه هنگام خرید طلا گول نخورید. با ما همراه باشید.

نکته 1- آشنایی با عیار طلا

شاید تا به حال بارها کلمه عیار را در کنار نام طلا شنیده باشید و بالای تابلوی مغازه‌های زرگری، کلمه طلای 18 یا 24 عیار را دیده باشید. اما آیا به معنای کلمه عیار دقت کرده‌اید؟ بیایید با این مفهوم به شکل بهتری آشنا شویم. فلز طلا با وجود گرانبها بودن، اگر به صورت خالص در اختیار ما باشد ، به واسطه انعطاف‌پذیری و نرمی بیش از حد، قابلیت فرم‌دهی و شکل‌پذیری نداشته و نمی‌توان از آن به‌عنوان جواهرات زینتی استفاده نمود.

به همین منظور، طلا را با فلزات نقره و مس به میزان مشخصی ترکیب می‌کنند تا استحکام بیشتری پیدا کند. اما برگردیم به مفهوم عیار طلا. عیار 24 در حقیقت همان طلای خالص بدون ترکیبات فلزی جانبی است و همچنین طلای 18 عیار که در ایران بسیار پرکاربرد است، همان طلای آلیاژی ترکیب شده با فلزات دیگر می‌باشد.

پس نکته اول هنگام خرید طلا، این است که بر روی بدنه طلاهایی که به عنوان طلای 18 عیار خریداری می‌کنیم را بررسی کنیم؛ بر روی بدنه طلای 18 عیار، عدد 750 یا 18k (k مخفف Karat به معنی عیار) درج شده است که بیانگر عیار 18 طلا می‌باشد.

نکته 2- وزن طلا

وزن طلا یکی از نکاتی است که در هنگام خرید طلا باید به آن توجه کافی داشت؛ اگر قصد دارید طلا را برای استفاده زینتی خریداری نمایید، سعی کنید از طلاهای ضخیم و سنگین استفاده کنید که مقاومت بالاتری در برابر آسیب فیزیکی دارند و به این ترتیب احتمال شکستن، کنده شدن تکه‌ای از طلا و حتی پاره شدن و افتادن از بدن کاهش می‌یابد.

نکته 3- اجتناب از عجله

یکی از نکات بسیار مهم خرید طلا، اجتناب از عجله کردن است؛ شما قصد دارید مبلغ زیادی از پولتان را پرداخت کنید و در ازای آن چند گرمی طلا تهیه کنید. پس سعی کنید بدون عجله، بازار را رصد کنید، از فروشندگان مختلف قیمت بگیرید، همه گزینه‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید و در نهایت مقرون به‌صرفه‌ترین گزینه را برای خرید انتخاب نمایید. در فرایند خرید طلا اگر ابهامی برایتان وجود دارد، هرگز از اینکه از فروشنده سوال بپرسید نهراسید یا خجالت نکشید؛ شما باید از سرمایه خود محافظت کنید و این موضوع شوخی‌بردار نیست.

نکته 4- فروش اصولی طلا

همانقدر که خرید طلا دارای نکات مختلف است، فروش طلا نیز دارای نکته‌های کلیدی است که عدم آگاهی از این موارد می‌تواند منجر به زیان مالی شما شود. در وهله اول باید بخاطر داشته باشید که در هنگام خرید طلا حتما از فروشنده فاکتور دریافت نمایید تا در زمان فروش به استناد همین فاکتور بتوانید طلای خود را راحت بفروشید. همچنین بهتر است در هنگام خرید طلا، از فروشنده بخواهید که قیمت سنگ‌های زینتی طلا را نیز محاسبه کند و در فاکتور لحاظ نماید. از طرفی از فروشنده بخواهید که میزان سود و زیان و نحوه فروش طلا را در آینده برایتان شرح دهد.

در حال حاضر خرید و فروش طلای دست دوم در کشور ما مرسوم است و ظاهرا هنوز منع قانونی برای این امر وجود ندارد؛ پس تا زمانی که منع قانوئی برای این امر وجود نداشته باشید، شما می‌توانید بجای فروش طلا به طلافروشان، طلای خود را به آشنایان و یا اقوام خود واگذار کنید که به این ترتیب، شخص خریدار از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد و سود طلافروش معاف می‌شود و شما نیز نیاز نیست در هنگام فروش طلا، بخشی از ارزش طلای خود را به طلافروش بابت هزینه ذوب کردن و… طلا بپردازید.

نکته 5- هدف‌گذاری در خرید طلا

پیش از اینکه طلایی را خریداری نمایید، باید هدف خود را از خرید طلا مشخص کنید. باید مشخص کنید که هدف خرید شما از طلا سرمایه‌گذاری است یا اقدامی برای حفظ ارزش دارایی و پولهایتان. همچنین باید مشخص کنید که مدت‌زمان نگهداری طلا برای شما چقدر است و چه مدت زمانی قصد نگهداری طلا را دارید و پس از چه مدت و رسیدن به چه قیمتی قصد فروش آن را دارید.

با تعیین این موارد، شما می‌توانید راحت‌تر تصمیم بگیرید که چه زمانی، وقت مناسب خرید و ورود بوده و چه زمانی وقت مناسب نیست.

نکته 6- خرید از طلا فروشان معتبر

نکته بسیار مهم این است که سعی کنید در فرایند خرید طلا، به طلا فروشان معتبر و قابل اطمینان مراجعه کنید؛ متاسفانه در صنف طلا و جواهر، به واسطه گردش مالی بالا، افراد سودجو کم نیستند و این افراد به راحتی می‌توانند دارایی مردم را با حقه از چنگشان در بیاورند. سعی کنید طلای خود را از طلافروشی‌های دارای مجوز فعالیت معتبر خریداری نمایید.

خرید از طلا فروشان معتبر

به عنوان مثال، در فرایند خرید طلا، اکثر طلاهای دارای قفل فنری، دارای یک فنر آهنی هستند که چنانچه شما از این موضوع آگاه نباشید و شخص طلافروش نیز منصف نباشد، به راحتی این قطعه آهنی به قیمت طلا با شما حساب خواهد شد که این به معنی ضرر مالی شما تعبیر می‌گردد.

از طرفی اگر قصد خرید انواع مسکوکات را دارید، سعی کنید حتما از مراکز مجاز ضرب و پلمپ سکه اقدام به خرید نمایید تا دچار زیان‌های مالی احتمالی نشوید.

نکته 7- پرداخت پول از طریق کارتخوان طلافروشی

بارها اتفاق افتاده که شهروندان، پس از مراجعه به طلا فروشی‌ها و خرید طلای دلخواهشان، با درخواستی از طلا فروش مواجه شده‌اند؛ “کارت به کارت مبلغ طلا” خواسته طلا فروشان است.

از این طریق طلا فروشان می‌توانند درآمد خود را کتمان نموده و مالیات نپردازند. اما در صورت بروز اختلاف بین خریدار و فروشنده، در صورتی که پرداخت از طریق دستگاه کارتخوان فروشگاه نباشد، روال اثبات پرداختی و خرید طلا، تا حدودی برای خریدار دشوارتر خواهد شد. پس سعی کنید تا جای امکان، مبلغ طلای خریداری شده را در دستگاه کارتخوان طلافروشی کارت بکشید و یا اینکه در صورت پرداخت به روش‌های دیگر، اسناد مربوط به پرداخت را در فاکتور ثبت و ضبط نمایید.

نکته 8- خرید طلای دست دوم

ممکن است شما قصد داشته باشید طلای دست دوم خریداری نمایید. طلای دست دوم یک مزیت مهم برای خریدار دارد و آن هم این است که طلای دست دوم مشمول کارمزد و مالیات نمی‌باشد. پس باید حتما به این نکته توجه کنید که در صورتی که طلای دست دوم می‌خرید، طلا فروش حق ندارد از شما مبلغی بابت کارمزد و یا مالیات مطالبه نماید و تنها می‌تواند مبلغی را به عنوان سود خود از شما دریافت نماید. این مبلغ سود بستگی به طلا فروش دارد و از 1 تا 7 درصد ارزش ریالی طلا متغیر است.

همچنین در خرید طلای دست دوم، باید حتما به این نکته نیز توجه داشته باشید که طلای دست دوم مکن است دارای جرم باشد که دراین صورت، بخشی از وزن طلا، مربوط به جرم آن بوده و شما نباید بابت جرم طلا، هزینه‌ای پرداخت کنید.

نکته 9- خرید طلای شکسته و آب‌شده به جای طلای زینتی نو

یکی از نکات مهم در فرایند خرید طلا، این است که مشخص کنید طلا را برای چه منظوری خریداری می‌نمایید. اگر شما قصد استفاده زینتی از طلا را نداشته و فقط می‌خواهید ارزش پولتان حفظ شود، منطقی به نظر نمی‌رسد که طلای نو خریداری کنید چرا که مشمول مالیات و کارمزد خواهید شد. در چنین مواردی شما می‌توانید در صورت آشنایی با یک طلا فروش یا بنکدار مطمئن و منصف، بجای خرید طلای زینتی نو، طلای شکسته یا طلای آب‌شده خریداری نمایید که به شما کمک می‌کند با هزینه کمتری به طلای بیشتری دست یابید.

نکته 10– خرید سکه بجای طلا

خیلی از افراد که قصد سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پولشان را دارند، بجای خرید طلا، اقدام به خرید انواع مسکوکات از سکه‌های بهار آزادی تا سکه‌ها پارسیان می‌کنند.

در حالت کلی این موضوع ایرادی ندارد، اما باید به این نکته توجه داشت که انواع سکه طلا، در زمان‌های مختلف دارای حباب قیمتی سنگینی می‌شوند که در صورتی که شما در هنگام بالا بودن حباب قیمتی، اقدام به خرید سکه کنید و سپس حباب ریزش نماید، شما زیان خواهید دید. بنابراین در هنگام خرید سکه طلا، باید به این نکته توجه کنید که حباب سکه مد نظر، چقدر است، احتمال کم شدن یا زیاد شدن حباب را در نظر بگیرید و سپس اقدام به خرید نمایید.

همچنین نکته دیگر این است که حتما سکه را از فروشندگان مجاز خریداری نمایید، چرا که میزان سکه‌های غیرمجاز یا جعلی در بازار کم نیست و با توجه به قیمت زیادی که در حال حاضر انواع سکه دارند، هر سکه تقلبی می‌تواند زیان سنگینی به سرمایه ما بزند.

جمع بندی

خرید طلا از هر نوع آن، دارای نکته‌های تخصصی و بعضاً خیلی هم پیش پا افتاده است. عدم آگاهی نسبت به این نکات، می‌تواند منجر به زیان مالی و از دست رفتن دارایی‌های ما بشود. ما در این مقاله 10 نکته کاربردی مهم در خصوص راهنمای خرید طلا را توضیح دادیم و امیدواریم که برای شما کاربران گرامی مفید واقع شود. اگر شما نیز در این خصوص اطلاعات، ایده‌ها و تجربیاتی دارید، در قسمت کامنت‌ها، با ما در میان بگذارید.

منبع: money.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا